Co to jest e-Learning?

Metoda uczenia się i nauczania wykorzystująca media elektroniczne. E-learning jest najczęściej kojarzony z nauczaniem, w którym stroną przekazującą wiedzę i egzaminującą jest komputer, dlatego tę formę nauki określa się mianem "distance learning" (uczenie na odległość).

 

Zalety e-Learningu:

Oszczędność pieniędzy.

Oszczędność czasu.

Monitoring wyników nauczania.

Dowolna liczba uczestników.

Wykorzystanie najnowocześniejszych narzędzi.

Nieograniczony dostęp do wiedzy. 

 

WYKORZYSTAJ NA LEKCJACH

                            

    

 

 

Schoolexpress.com jest edukacyjną stroną internetową oferującą bezpłatne narzędzia do tworzenia własnych zadań - puzzli, quizów, zdań z brakującymi literami.

 

 

 

LearningApps to wspaniała aplikacja, dzięki której można przygotować mnóstwo atrakcyjnych gier i zadań online dla uczniów oraz z uczniami  i wykorzystać już istniejące na platformie. Można między innymi stworzyć: zadania wielokrotnego wyboru, wykreślanki, puzzle, dobieranie w pary, krzyżówki, uzupełnianie, teksty z lukami i wiele więcej.

 

 

SCRABBLE W SZKOLE

Rozpoczęła się nowa edycja rozgrywek programu „Scrabble® w szkole”. Jak w poprzedniej edycji, dzieci i młodzież mogą co miesiąc rozwiązywać zadania z Ligi Scrabble® i zdobywać cenne nagrody.

Proponowane zadania tegorocznej edycji są dostosowane do trzech kategorii wiekowych. Dla nowych, chętnych drużyn w zamian za zrealizowanie tzw. zadania startowego czeka cenny pakiet powitalny ufundowany przez firmę Mattel.

„Scrabble® w szkole” to program edukacyjny skierowany do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Celem akcji jest promocja gry w Scrabble® jako doskonałego narzędzia pomocniczego w nauczaniu. To świetny sposób na urozmaicenie lekcji, zajęć świetlicowych czy bibliotecznych.

Gra w Scrabble® poprzez intensywny trening skojarzeń, wykorzystywanie logicznego myślenia wspomaga rozwój intelektualny i solidnie trenuje pamięć. Poprzez liczne powtórzenia i częstą odmianę słów uczniom grającym w Scrabble® łatwiej przyswaja się ortografia i gramatyka języka polskiego. Scrabble® wymagają pracy ze słownikiem, co także poszerza wiedzę ogólną o polszczyźnie. Gra wzbudza u graczy naturalne zainteresowanie językiem oraz zasadami gramatyki, wzbogaca zasób słownictwa.

Gra w Scrabble® uczy podejmowania strategicznych decyzji, radzenia sobie ze stresem, a przy tym jest świetną zabawą! Każdy, kto lubi dobrą zabawę i zdrową rywalizację, jest idealnym kandydatem do szkolnego kółka Scrabble®. Według nauczycieli ta gra ma ogromny potencjał edukacyjny, a uczestnictwo w programie pozwala go w pełni wykorzystać w stymulowaniu rozwoju uczniów.

- Gry planszowe to przyjemny sposób na naukę zasad współpracy i zasad fair play - twierdzi Anna Zaborowicz-Ćwiklińska, psycholog dziecięcy. - Dodatkowo czekanie na swoją kolej w grze może pomóc dzieciom z cechami nadpobudliwości w radzeniu sobie z impulsywnością. Dzięki programowi ‘‘Scrabble w szkole’’ uczymy się zasad ortografii, nowych słów, ale również strategii, szacowania ryzyka i strat. Gra w Scrabble® zwiększa biegłość w liczeniu, pomaga ćwiczyć pamięć i koncentrację uwagi. Ponadto jest to ciekawa forma rozrywki pomagająca oderwać dzieci od tradycyjnych gier komputerowych i skierować ich uwagę ku edukacji bez negatywnych skojarzeń. Dodatkowo, w sytuacji, gdy rodzice mają coraz mniej czasu dla dzieci, spożytkowanie wspólnego czasu na naukę w sposób przyjemny i pożyteczny zarazem jest najcenniejszą rzeczą, jaką możemy podarować dzieciom w ciągu tygodnia -dodaje.

Od lat zarówno młodzież, jak i nauczyciele angażują się w scrabblowe przedsięwzięcia w szkołach, na świetlicach czy w bibliotekach. Biorą udział w konkursach, rozgrywają kolejne partie Scrabble®, sami wymyślają sposoby, w jakie można wykorzystać grę, prześcigając się w coraz to ciekawszych pomysłach.

W programie uczestniczy już ponad 1100 szkół z całego kraju. Patronat honorowy nad programem objęła Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Wśród partnerów i patronów programu znajdują się m.in. kuratoria oświaty, Polska Federacja Scrabble, Fundacja Języka Polskiego, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Stowarzyszenie Kreatywności, a także TVP ABC, Świat Zabawek, i Świat Gier Planszowych.

Za pośrednictwem serwisu http://www.scrabblewszkole.pl można rejestrować się do programu, rozwiązywać zadania miesięczne i to wokół niego skupia się szkolna społeczność. Rejestracja jest darmowa. 

VIDEO NA ŻĄDANIE

Narodowy Instytut Audiowizualny uruchomił Ninatekę, multimedialną bibliotekę edukacyjną. Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych znajdą w niej materiały audiowizualne, które pomogą im wkroczyć w świat mediów, filmu, animacji oraz kultury i sztuki.

Nauczyciele z kolei mogą korzystać z zamieszczonych w serwisie materiałów dydaktycznych: scenariuszy lekcji i zeszytów ćwiczeń.

W Ninatece udostępniono ponad 2000 materiałów na zasadzie „video na żądanie”. Są to filmy dokumentalne, fabularne, reportaże, animacje, filmy eksperymentalne, zapisy spektakli teatralnych i operowych, rejestracje koncertów, relacje dokumentujące życie kulturalne i społeczne oraz audycje radiowe. Każdemu materiałowi towarzyszy rzetelny redakcyjny opis redakcyjny najczęściej z biogramem twórców czy występujących osób. Obecnie ok. 98% materiałów w w bibliotece jest bezpłatna.

Nauczyciele mogą założyć konto EDU i - po pozytywnej weryfikacji - wygenerować kody dostępu dla swoich uczniów, dzięki czemu serwis może stać się również doskonałym narzędziem do wykorzystywania podczas lekcji. Użytkownicy EDU mają bezpłatny dostęp do 100% materiałów.

ALFABET WSPÓŁCZESNEGO NAUCZYCIELA

Poniżej podaję sposoby pracy z uczniem opracowane na podstawie artykułu Agaty Baj „Od A do Z, czyli „koszyk” sposobów pracy z uczniem”, który ukazał się w Zeszytach Kieleckich nr 2 2015/2016.


A jak aktywność przede wszystkim ucznia, a nie nauczyciela – jesteś jest tylko doradcą, osobą aranżującą zadania.
B jak blog prowadzony wspólnie z uczniami.
C jak cel – uczniowie muszą mieć świadomość, dokąd zmierzają i po co podejmują określone działania.
D jak debata – nie przekazuj uczniom informacji, tylko z nimi dyskutuj.
E jak ergonomia, czyli bhp mózgu – planując zajęcia, musisz uwzględnić czas intensywnej pracy oraz przerwę niezbędną dla regeneracji [woda i tlen].
F jak filozofia fair play – nie wmawiaj uczniom, że uczenie się to najwspanialsza czynność na świecie, unikaj zrzędzenia i pogróżek, raczej inicjuj sytuacje, w których uczniowie nauczą się, jak się uczyć, wzmacniaj ich maleńkie sukcesy, nie wracaj do wcześniejszych porażek, udzielaj wskazówek i wskazuj konkretne cele.
G jak gry – sportowe, karciane, planszowe, internetowe – wszystkie mają charakter interdyscyplinarny.
H jak historia – uczenie poprzez opowiadanie historii jest techniką oddziaływującą na wyobraźnię i emocje odbiorców.
I jak inteligencje różnorakie – każdy uczeń charakteryzuje się innym rodzajem inteligencji, żeby jego uczenie przyniosło efekt, musisz ją rozpoznać i zastosować właściwe sposoby jej rozwijania. Rodzaje inteligencji: ruchowa, interpersonalna, intrapersonalna [refleksyjna], przyrodnicza, muzyczna, językowa, matematyczno-logiczna, wizualno-przestrzenna.
J jak jigsaw – metoda znana też pod nazwą „klasa-układanka” lub „puzzle”, jej istotą jest scedowanie na uczniów odpowiedzialności za nauczenie części materiału swoich kolegów. Klasę dzielimy na 4 – 6 grup (w idealnym przypadku liczebność grupy odpowiada ogólnej liczbie grup). Uczniowie pracują w „grupach eksperckich”. Każda z nich dostaje do przestudiowania inną część tematu. Grupy mają za zadanie przedyskutowanie i rozpracowanie swojej części materiału, przy czym każdy z członków zespołu musi na tyle zrozumieć zagadnienie, aby za chwilę mógł wytłumaczyć je innej grupie. Po pewnym czasie następuje ponowny podział grup. W skład każdej nowej grupy wchodzi jeden przedstawiciel z poprzedniego składu (tzw. ekspert). Kolejno relacjonują oni to, czego się nauczyli. Zbierając wszystkie informacje, grupa może tworzyć mapę pojęciową. W końcowym etapie eksperci wracają do swoich grup, by skonfrontować zdobytą wiedzę. Następuje sprawdzenie, czy wszyscy nauczyli się wszystkiego.
K jak Khan Academy – darmowa edukacja na najwyższym poziomie dla każdego w każdym miejscu świata – on-line.
L jak lektura.
M jak mapa myśli.
N jak nastawienie.
O jak odwrócona klasa – do następnej lekcji uczniowie przygotowują się w domu, czyli w domu zgłębiają temat, który będzie omawiany na kolejnych zajęciach.
P jak portfolio ucznia.
R jak ruch.
S jak samodzielność – uczeń wie, jak się uczyć i potrafi się sam uczyć, zdobywa wiedzę we własnym tempie pod czujnym okiem nauczyciela.
T jak technika, czyli każdy musi znaleźć swój sposób, aby się nauczyć.
U jak uczenie się.
W jak własne umiejętności, czyli umiejętność samooceny.
X jak niewiadoma.
Y jak You Tube – ogromny wachlarz możliwości pracy z materiałem filmowym.
Z jak zaangażowanie.


 

NETYKIETA W SIECI

Netykieta  – zbiór zasad przyzwoitego zachowania w Internecie, swoista etykieta obowiązująca w sieci. Netykieta, podobnie jak zwykłe zasady przyzwoitego zachowania, nie jest dokładnie skodyfikowana, nikt też nie zajmuje się systematycznym karaniem osób jej nieprzestrzegających, jednak uparte łamanie zasad netykiety może się wiązać z różnymi przykrymi konsekwencjami, na przykład zgłoszeniem nadużycia do działu abuse i odcięciem „niegrzecznego” osobnika od określonej usługi internetowej przez jej administratora. Zasady netykiety wynikają wprost z ogólnych zasad przyzwoitości lub są odzwierciedleniem niemożliwych do ujęcia w standardy ograniczeń technicznych wynikających z natury danej usługi Internetu.

 

JAK TWORZYĆ PRACE ZGODNIE Z PRAWEM?

Wykorzystując w swoich pracach materiały zamieszczone w Internecie należy pamiętać, że nie można ich sobie dowolnie kopiować. TUTAJ znajdziecie informacje dotyczące legalnego korzystania z materiałów zamieszczonych w Internecie.
Tutaj zupełnie bezpiecznie pobierzesz: ZDJĘCIA, CLIPARTY, MUZYKĘ.

 

CZY JESTEŚ BEZPIECZNY W SIECI? - PREZENTACJE UCZNIÓW KLASY 4a

 

E-PODRĘCZNIKI

Mamy już 40 e-podręczników - Wirtualne wycieczki, podróże w przeszłość, animacje 3D, eksperymenty – to atuty e-podręczników.

Znajdziesz je na stronie www.epodreczniki.pl.

Największe i bezpłatne zasoby edukacyjne.

Już w tej chwili platforma jest największym zbiorem bezpłatnych zasobów Edukacyjnych w Polsce. Z e-podręczników można korzystać w każdej chwili, w każdym miejscu, w Polsce i za granicą, za pomocą komputera, laptopa, tabletu, telefonu. Działają we wszystkich systemach operacyjnych i przeglądarkach internetowych.

Wspierają nowatorski sposób nauczania, edukację, która nie nuży, jest atrakcyjna dla ucznia. Stąd bogactwo multimediów oraz niewyczerpywalny zbiór zadań interaktywnych. Docelowo na platformie internetowej www.epodreczniki.pl znajdzie się kompletny zestaw do nauki 14 przedmiotów – począwszy od szkoły podstawowej do matury: e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii i społeczeństwa, historii, wiedzy o społeczeństwie, przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki, zajęć komputerowych, informatyki oraz edukacji dla bezpieczeństwa.

Wirtualne podróże w czasie i przestrzeni

Wirtualny spacer po jaskini Raj bez wychodzenia z domu to jeden z przykładów unikatowych cyfrowych podróży, które uczeń znajdzie w e-podręczniku. Może odwiedzić rycerski zamek w Będzinie, wchodzić do komnat i zbrojowni, wspinać się na wieżę, jakby był fizycznie w środku, potem przenieść się do Czarnolasu Jana Kochanowskiego, zwiedzić Sejm, zajrzeć w kuluary Senatu, zabłądzić na pustyni Błędowskiej.

Animacje 3D przeniosą ucznia w czasie, na ulice starożytnego Rzymu, pozwolą zajrzeć do rzymskich łaźni, domów, podziwiać akwedukty, zwiedzić Colosseum. Pozwolą odszyfrować ukryte przesłania Sumerów i tajemnice Drzwi Gnieźnieńskich. Zbadać, jak był zbudowany pałac Mieszka I.

W podręcznikach do matematyki liczba zadań jest większa niż we wszystkich dotychczas wydrukowanych podręcznikach w Polsce. To dzięki zastosowaniu interaktywnych otwartych i zamkniętych zadań generatorowych o dynamicznie zmieniających się współczynnikach. Towarzyszą im wizualizacje graficzne oraz system weryfikacji poprawności odpowiedzi. Uczeń od razu dostaje informację zwrotną o wyniku, może ćwiczyć i bawić się tym do woli, jak w komputerowej grze.

Baw się i ucz

W naukach przyrodniczych też proponujemy ścieżkę „baw się i ucz”, eksperymenty, ćwiczenia interaktywne, zadania badawcze, dzienniczki obserwacji przyrody itp.

Najbardziej niezwykłe są e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej. To wejście w dwa światy baśniowy świat Zgrzyciaków i szkolny świat Kuby i Julki. Wielki psotnik i czarny charakter profesor Zgrzyt przenika do świata ludzi, by płatać różne figle: kradnie wszystkie przecinki, zamienia „zebry” uliczne w prawdziwe zebry, które biegają po mieście. Uczniowie razem z Kubą i Julką muszą wykonać różne zadania, by wszystko wróciło do normy. Wspierają ich w tym superbohaterowie ze świata Zgrzyciaków ; Figo – miłośnik literatury, Anima – matematyczka i Eron – obrońca przyrody. Konwencja gry edukacyjnej bardzo przypadła uczniom do gustu.

Praca domowa nie będzie zmorą

E-podręczniki to inteligentne środowisko kształcenia. Uczniowie i nauczyciele będą mogli zakładać indywidualne konta lub logować się na platformie poprzez konta w dziennikach elektronicznych, tworzyć własne notatki, zasoby, wersje podręczników. Dzielić się nimi w wirtualnych klasach.

Zawierają znacznie więcej treści niż podręczniki tradycyjne. Umożliwiają wybór i dostosowanie do indywidualnych potrzeb ucznia. Atrakcyjność i interaktywność tych podręczników jest szansą na upowszechnienie edukacji wyprzedzającej. Praca domowa może być zabawą, grą, odkrywaniem, tworzeniem i dzieleniem się z innymi. Z e-podręczników mogą korzystać także rodzice we wspólnej zabawie z dziećmi i wszyscy zainteresowani. Można ich używać bez logowania.

 

[źródło: https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/mamy-juz-36-e-podrecznikow.html#prettyPhoto]

INTERAKTYWNY NASZ ELEMENTARZ

POLECAM BLOG PRZEDE WSZYSTKIM PANIOM Z KLAS 1-3

EDU-GRANIE

ZAMIAST KSERÓWEK

NAUKA CZYTANIA

WEBINARIA DLA WSZYSTKICH

TABLET JAKO NARZĘDZIE EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

TABLETOWE BLOGI
Tapanie po ekranie
123tablety

Patyczaki tableciaki

PORADNIK NOWOCZESNEGO NAUCZYCIELA

mInstrucktor - narzędzie do tworzenia własnych zasobów interaktywnych

Twórz własne lekcje!
Dzięki prostym i intuicyjnym w obsłudze narzędziom samodzielnie stworzysz ciekawe materiały multimedialne! Pokaż uczniom, że nauka może być przyjemnością.

Wykorzystaj nowe technologie!
Twórz wirtualne klasy, wysyłaj uczniom zadania i monitoruj ich postępy! Wszystko to i jeszcze więcej na portalu www.mcourser.pl.

Coraz więcej zasobów!
Korzystaj z repozytorium pełnego darmowych zasobów przygotowanych przez nauczycieli dla nauczycieli.


 

 

PLAN LEKCJI

2017/2018

1 8.00 - 8.45
2 8.55 - 9.40
3 9.50 - 10.35
4 10.45 - 11.30
5 11.40 - 12.25
 

przerwa obiadowa

6 12.40 - 13.25
 

przerwa obiadowa

7 13.45 - 14.30
8 14.35 - 15.20
9 15.25 - 16.10

SPRAWDŹ AKTUALNY JADŁOSPIS

NASZEJ STOŁÓWKI

 

BEZPIECZNA +