JAK ZOSTAĆ MISTRZEM W ROZWIĄZYWANIU ZADAŃ MATEMATYCZNYCH?

29.02.2016, 13:52, redakcja

Okazuje się, że wcale to nie jest takie trudne. Wystarczy przestrzegać kilku zasad oraz być cierpliwym i wytrwale dążyć do wyznaczonego celu. 

Poniżej podajemy "szczęśliwą trzynastkę". Spróbuj się z nią zaprzyjaźnić, a sukces matematyczny osiągniesz szybciej, niż myślisz.


1. Rozwiązuj dużo zadań samodzielnie (trening czyni mistrza). Zaczynaj od najprostszych, które nie sprawiają ci kłopotów, i stopniowo zwiększaj poziom trudności.

Strefa ucznia na www.gwo.pl, Matlandia.


2. Korzystaj z przykładów rozwiązanych zadań, dostępnych w podręczniku i w notatkach z lekcji.


3. Zauważaj i zapamiętuj schematy, które powtarzają się w rozwiązywanych zadaniach.

 

4. Nie poddawaj się w obliczu porażek. Matematyka jest dziedziną trudną, po prostu to zaakceptuj.

 

5. Kiedy czegoś nie rozumiesz lub nie pamiętasz, zwracaj się o pomoc, wskazówki i rady – przede wszystkim do koleżanek i kolegów, którzy rozumieją i pamiętają. Nie czekaj na kolejną lekcję.


6. Zapoznaj się dokładnie z treścią zadania. Przeczytaj je kilka razy, opowiedz je sobie własnymi słowami, zaznacz ważne informacje, wypisz je, sformułuj pytanie.


7. Przypomnij sobie, czy rozwiązywałeś już zadanie podobne. Bardzo możliwe, że tak. Przypomnij sobie, jak sobie z nim poradziłeś.


8. Jeśli schemat rozwiązania nie nasuwa ci się od razu, ułóż i rozwiąż zadanie podobne, ale prostsze. Potem wróć do odłożonego zadania.


9. Wykonaj rysunek, sporządź szkic, namaluj sytuację opisaną w zadaniu. Obraz często podsuwa odpowiednie równanie lub pomysł na rozwiązanie. Uzupełnij rysunek o informacje, które wynikają z treści zadania, choć nie są w nim bezpośrednio zawarte (to ważne zwłaszcza w geometrii).

10. Nie atakuj problemu, zanim się do tego nie przygotujesz. Nieprzygotowany atak często kończy się porażką. Próbuj różnych podejść, metod, sposobów. Szukaj najlepszych i najbardziej skutecznych, najprostszych i najłatwiejszych.


11. Ucz się na pamięć wzorów, z których korzystasz, ponieważ są w nich ukryte schematy rozwiązań. To nie są tylko wzory, to są aż wzory, czyli także wzorce rozwiązań, bo zawierają plan działania i są częścią poszukiwanej przez ciebie strategii. Musisz je mieć zatem zawsze pod ręką, czyli w głowie.


12. Sprawdzaj dokładnie wyniki swoich obliczeń; pamiętaj o warunkach, które ma spełnić rozwiązanie. Zastanów się nad odpowiedzią; nie zapominaj, że każde rozwiązanie zadania się nią kończy.


13. Pomyśl, czy z tego zadania nie wypływają jakieś dodatkowe wnioski matematyczne lub praktyczne. Zaznacz na kolorowo te fragmenty rozwiązania, które sprawiły ci trudność lub szczególną przyjemność podczas pracy nad zadaniem (możesz wymyślić swoje prywatne oznaczenia).


ŹRÓDŁO: Marek Pisarski Lekcje strategii na matematyce, „Matematyka w szkole” 2013 nr 69

 
« Wstecz

 

 

PLAN LEKCJI

2017/2018

1 8.00 - 8.45
2 8.55 - 9.40
3 9.50 - 10.35
4 10.45 - 11.30
5 11.40 - 12.25
 

przerwa obiadowa

6 12.40 - 13.25
 

przerwa obiadowa

7 13.45 - 14.30
8 14.35 - 15.20
9 15.25 - 16.10

SPRAWDŹ AKTUALNY JADŁOSPIS

NASZEJ STOŁÓWKI

 

BEZPIECZNA +